torsdag 17. september 2009

Ut med trenern inn med kua?

Gjennom et helt tiår med håndballen i hånda og diverse svette joggesko på bena, har jeg møtt veldig mange trenere. Trenere er mennesker som man skal se opp til og som man skal respektere. Rett og slett en rekke autoritetspersoner. Og dette er uavhengig i hvilken type idretter du beveger deg inn i.

Denne autoritets-biten er det mange som benytter, mange som utnytter og mange som rett og slett gir en lang marsj i. De trenerne jeg har aller minst respekt for, er trenere som ikke skjønner at de er slike autoritetspersoner, da spesielt for yngre lag. Ikke det at jeg er så voldsomt gammel selv, og jeg vet ikke hvor gammel du som leser er, men vi kan nok alle se tilbake noen år, på «da vi var små», og tenke litt over hvordan vi så på mennesker som var eldre enn oss? Selv kan jeg huske at jeg så opp til syv av de totalt ti trenerne jeg har hatt gjennom min «håndball-karriere», og da var seks av disse ti fra jeg var syv år gammel, til jeg var tolv-tretten. Jeg husker at jeg mente at det de sa var riktig, og at jeg gjerne ville bli som dem da jeg ble stor. Men når jeg ser tilbake på det i dag, er mange av disse eks. trenerne som oppførte seg utrolig usportslig.

Dagens trenere oppfører seg generelt usportslig! Selv den beste treneren roper en eller annen gang ut noe upassende til enten spillere eller dommere, det er jeg rimelig sikker på. Jeg har iallefall aldri møtt en trener på min vei, som kun hadde en sportslig oppførsel under kamp/trening.

I tillegg til håndballspillingen, har jeg nå i tre år vært aktiv dommer i LHK-90, og har også her, naturlig nok, møtt på trenere som oppfører seg helt høl i hue! Jeg har sett trenere la tiåringer sitte på benken hele kampen, fordi de ikke er gode nok, mannlige trenere som slår de tolv år gamle jentene på stompen hver gang de blir byttet inn og ut, trenere som banner og sverter til dommere og spillere for hver minste ting, og sist men absolutt ikke minst husker jeg en kvinnelig trener fra Fetsund som hyte og skreik på en ni år gammel guttekeeper hver gang han slapp inn mål. Og om det ikke var ikke nok, vant dette guttelaget 16-3! Gutten slapp da inn tre mål! Er det mulig?!

Slike mennesker hører ikke hjemme på håndballbanen, egentlig ikke i noen type bane eller hall! Sport er noe som, spesielt barn, deltar i fordi de vil ha det gøy med venner og kjente. For at de skal føle at de er med på noe stort, et fellesskap... Hvordan kan man da godkjenne at mennesker trykker dem ned på den glatte parkettbanen, som om de ikke var verd noe som helst? Jeg synes det er både frekt og undertrykkende, og jeg håper at klubber blir bedre på å kontinuerlig sjekke trenerstandarden på trenerne i deres klubber.

Av erfaring kan jeg fortelle at en god trener hjelper deg videre i livet, selv med andre ting en den aktuelle idretten du er innblandet i. For han/hun gir deg bedre selvtillit, hjelper deg å oppnå mål, og viser deg at det faktisk finnes eldre mennesker som har respekt for den yngre garde. Jeg er utrolig glad for at jeg har fått oppleve å ha slik en god trener. Arne er og var en god mann, med lang erfaring fra tidligere håndball-liv, og en kort landslagskarriere. Han viste oss jentene stor respekt, og var en fantastisk autoritetsperson for oss, iallefall meg. Jeg er glad for at LHK-90, kvinner 5. og 6. divisjon har gleden av å fortsette med han som trener. Og jeg håper at han kan fortsette å være slik et godt forbilde for spillerne, dommere og andre trenere i flere år til.

Til slutt vil jeg bare oppfordre alle dere klubber, trenere og ikke minst foreldre til å oppføre dere som folk! Iallefall i de tre kvarterene dere må sitte på en hard benk i en svett hall for å se på barna deres spille kamp. Barna ser og høprer det dere gjør, og tar det til seg. Det er faktisk disse barna som skal vokse opp å stå i deres ståsted senere! Så vi dem all den respekten de fortjener. Generelt vis respekt for andre, ellers fortjener dere ingen respekt selv...

Husk at barn er opptatt av fair play, og at de vil oppleve barndommen som morsom og givende. La dem slippe å være flau for at foreldrene skriker fra sidelinjen. Vis respekt!

1 kommentar:

  1. Maiken, denne bloggposten burde du sende som leserinnlegg til en eller annen slags idrettsrelatert publikasjon, altså - for dette er det flere som burde lese.

    SvarSlett