torsdag 18. februar 2010

Takk til deg, Ole Lukkøye

Som liten ble jeg, som de aller fleste andre små barn, fortalt om den snille mannen ved navn «Ole Lukkøye». Mannen som listet seg inn på rommene våre mens vi sov, for å legge sovestøv i de små blå øynene våre. Etter å ha fortalt oss om Ole, trippet de søte foreldrene våre glade og fornøyde ut av soveværelset, stolte over å ha fortalt videre denne tilsynelatende idylliske historien de hadde hørt den gang de var små, en gang for lenge lenge siden. Men det mine foreldre neppe visste, var at denne historien gjorde at deres datter fra den dag av, var livredd for å legge seg å sove! Tenk deg om da, hvor skummelt er det ikke at en tilsynelatende eldre mann skal komme inn på jenteværelset ditt om natten for å legge sovestøv i øynene dine? Gudene vet hva mer han kunne funnet på mens han var der? (Ja, nå trenger dere ikke trekke den tråden rett inn i kofferten, jeg snakker om bortføring av bamser, stjeling av sparebøsser og eventuelle slåsskamper med tannfeer og julenisser!) Hard kost for små jenter og gutter. Og etterpå lurer foreldrene våre på hvorfor vi alltid drøyer tiden når vi skal legge oss, med «jeg må tisse», «jeg er sulten/tørst», «denne pysjen klør» osv. Men her alle foreldre, har dere grunnen: Ole Lukkøye!

Så, når man endelig har turt og sovne, etter utallige titt bak gardina og under sengen, og med bordlampen tent, kommer marerittene. De grufulle og uutholdelige marerittene. Øynene som stirrer på deg fra alle kanter, latteren, følelsen av å bli forfulgt, løpe, falle...Og dere foreldre lurer på hvorfor vi små barn kommer kravlende opp i deres senger om natten? Når man våkner svett og stresset etter å ha løpt antagelig i flere timer, fordi du blir forfulgt, er det uansett tryggere å sove i mors seng. Den dagen det ikke er trygt, er det over og ut for meg iallefall. Mødre er kanskje det minst skumle i et barns verden, den søte myke moren, som våker over deg om dagen, gir deg mat, klær og leker. En ekte dronning i din egen lille prinsesseverden(eventuelt prins). En krokodille i min voldgrav rundt mitt eget lekeslott. En ekte engel, en som gjør Pinocchio til en ekte gutt, min engel. Hadde det ikke vært for deg mor, hadde Ole tatt alle bamsene mine, takk for hjelpen...

Når marerittene omsider er over, og du har våknet trygt i din mors seng, er det godt å vite at leken snart skal begynne igjen. Hoppe inn i klær og votter, barnelek, snø og sommer. Julesanger, klappelek, plastikkspader og lystighet... Men den vonde tanken vil alltid være der, «hva om Ole i natt stjal alle mine klær?». Og etter alskens leker og dagens løp, kommer du atter hjem til sengen igjen. Den grufulle sengen. Den bare står der, på sine fire ben, som en liten valp, helt bekymringsløs. Når jeg tenker meg om, er den litt søt der den står, med valpeøynene sine, og bare titter på deg. Den grufulle valpesengen, den står der og logrer, og aner ikke hvor redd jeg er...

«Mamma, jeg må tisse!»



1 kommentar:

  1. Morsom og poengtert bloggpost som det er veldig lett å kjenne seg igjen i. Du tegner mange fine bilder. :)

    SvarSlett